Ahlan wa sahlan fi Gaza !

19 Jul

Op 27 juli 2010 verliet ik Belgische bodem richting Caïro. Na twee dagen documenten verzamelen in de miljoenenstad, zigzaggend van het persbureau naar de Ambassade, besloot ik mijn kans te wagen.
Ik nam een bus naar Al Arish en vandaar de snelste taxi naar de grensovergang in Rafah.
Vergezeld van enige zenuwen stapte ik uit de taxi en wandelde naar de grote poort.

‘Do you have a Palestinian passport?’ – ‘No, but I’m press and I have documents’ – ‘OK, let me ask, wait here’.
Tien minuten later komt iemand de poort openen: ‘You! Go to Gaza!’
Ik stap verder naar een volgende controle, wachten, bagage controleren, passpoort controleren, even gluren naar mijn overige documenten, weer een stap verder, weer wachten, ‘exit fee’ voor Egypte betalen, bus nemen naar Palestijns gedeelte, weer wachten, papieren tonen,
‘You know someone here?’, telefoneren naar Mohannad (wat helemaal niet gelijk is aan Mohammed!).

En dit kon ik toen zelf amper geloven:

‘WELCOME TO GAZA !!!!!!’

Yella, I made it !!

Leave a Reply

