“In Gaza zijn geen jobs te vinden, werken in de tunnels is mijn enige broodwinning.”

8 Aug

Rafah – 7 augustus 2010
In 1991 heeft Israël de Gazastrook onderworpen aan een afsluitingspolitiek. De meest extreme vorm van de blokkade van Gaza werd echter ononderbroken toegepast sinds 12 juni 2007, nadat Hamas er aan de macht kwam .
Naast het ontzeggen van basisgoederen aan de 1,5 miljoen inwoners legt de blokkade ook de economie lam door het verbieden van handel met de buitenwereld.
Het lijden, veroorzaakt door de Israëlische aanval op de Gazastrook in december 2008 en januari 2009, wordt omwille van de blokkade nog schrijnender. Bouwmateriaal voor de heropbouw van Gaza wordt niet toegelaten waardoor veel inwoners nog steeds dakloos zijn. Ook materiaal dat dringend nodig is voor de water- en saneringssector is verboden, en daardoor dreigt er een crisis in de zuivere drinkwatervoorziening en de rioolafwatering.
Ten gevolge van de illegale blokkade op de Gazastrook, worden de Palestijnen gedwongen goederen naar de Gazastrook te smokkelen zodat ze zich kunnen voorzien van levensnoodzakelijke goederen en handelswaren.
Een uitgebreid netwerk van honderden tunnels strekt zich uit onder de grens tussen de Gazastrook en Egypte. Basisvoedsel, toilet artikelen, benzine, gas voor huishoudelijke doeleinden… worden langs deze tunnels de geblokkeerde Gazastrook binnengebracht. De import ervan wordt gecontroleerd door de overheid in Gaza.
Werken in de tunnels is extreem gevaarlijk. De grenszone wordt regelmatig gebombardeerd door het Israëlische leger, met als doel de tunnels te vernietigen. Door de gebrekkige constructie, bij gebrek aan degelijk materiaal, storten ze makkelijk in.
Maar ook aan Egyptische zijde dreigt er gevaar:
“Wanneer we na twee jaar graven, zo’n 650 meter verder terug bovengronds kwamen, in Egypte, werd onze tunnel gebombardeerd met dynamiet. Twee van mijn vrienden kwamen om, ikzelf was zwaar gewond en was twee weken in coma . Na mijn revalidatie ben ik echter terug aan de slag gegaan in de “tunnelindustrie”. In Gaza zijn geen jobs te vinden, werken in de tunnels is mijn enige mogelijke broodwinning,” vertelt een tunnelwerker, die liever anoniem wenst te blijven.

Palestinian Center For Human Rights (PCHR) rapporteert 64 doden tussen februari 2009 en november 2009, ten gevolge van ongelukken: ingestorte tunnels, elektrocutie, verstikking of gaslekken. 46 van deze 64 slachtoffers waren jongeren tussen 15 en 24 jaar oud, en 4 ervan waren kinderen. Er werden ook nog eens 7 mensen gedood ten gevolge van Israëlische bomaanslagen op de tunnels.
In december 2009 startte Egypte met het bouwen van een ondergrondse ijzeren muur, met als doel het smokkelverkeer aan banden te leggen. Maar volgens de werkers heeft deze muur maar een geringe impact. Soms stort de tunnel in bij het neerlaten van die platen maar beter gestutte tunnels blijven intact. De smokkelaars gebruiken dan branders om doorgangen in de muur te maken. Andere tunnels zijn te diep en niet bereikbaar voor deze stalen barrière.
“Een maand geleden werd ónze tunnel afgesloten, één van onze werkmannen zat vast aan de andere kant. Dit dwong ons de afscheiding door te branden. Dezelfde dag nog slaagden we daarin”


De laatste weken zijn de werkzaamheden in de tunnels verminderd.
Op 1 juni, na de Israëlische aanval op de ‘Freedom Flotilla’ stelde Egypte zijn grens met Gaza voor onbepaalde duur gedeeltelijk open. Patiënten die een dringende medische behandeling moeten krijgen in het buitenland, studenten ingeschreven aan buitenlandse universiteiten, personen die in het buitenland werken en houders van een verblijfsvergunning in andere landen mogen de grens passeren. Terugkerende Palestijnen zeulen grote hoeveelheden goederen (wasmachines, blenders, matrassen, plastieken tafels…) goedkoop aangekocht in Egypte over de grens.
Sinds kort laat Israël ook enkele goederen toe in Gaza via zijn grensovergangen. Die worden verkocht aan lage prijzen.
Door deze twee feiten is men gedwongen de prijs van de gesmokkelde tunnelgoederen te verlagen.
Momenteel worden er hoofdzakelijk staal, hout, koper, cement, aluminium en ander constructiemateriaal binnen gesmokkeld, zaken die nog steeds door Israël geblokkeerd worden.
De tunnelwerkers die nu zo’n 25 dollar per dag verdienen, zijn er zich van bewust dat ze binnenkort werkloos kunnen worden. “Door de verminderde werkzaamheden van de laatste dagen, is ons loon reeds gedaald. Er is niet voldoende werk meer voor de veertien mensen die in deze tunnel tewerkgesteld zijn.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: