Animatie project bij de Samouni’s

19 Aug

Ik schreef reeds een artikel over de Samouni familie. Sinds mijn eerste bezoek ga ik er zowat wekelijks heen. Mijn huisgenoot Adie geeft er Engelse les aan Mouna, een 12 jarig meisje. Wanneer we Samouni Street binnen wandelen worden we steeds heel warm onthaald door een 30-tal kinderen. Veel volwassenen zie je er niet want de Samouni familie verloor op enkele dagen tijd 29 leden. Ik vernam van Adie dat de kinderen vaak tekenen over de gruwel die hen overkwam in januari 2009. Ik besliste de kinderen pen en papier te geven, zonder veel woorden (mijn Arabisch beperkte zich toen nog tot een 20-tal woorden). Spontaan begonnen ze te tekenen, over hoe het vader neergeschoten werd voor hun ogen, hoe ze allen samen voor drie dagen opgesloten zaten in één huis, zonder water, zonder eten, en vooral met hun gewonde en dode familieleden naast zich.

(zie tekeningen hieronder)

Ik besliste hen de animaitefilm ‘Dream Village’ te tonen, die ik samen met 2 vrienden maakte in Nablus.

‘Jamiel!!! (mooi!!!) Kunnen wij dit ook maken???’, vroeg Amal me.

‘Als je dat wil, over je dromen of met de tekeningen die je daarnet maakte,’ antwoordde ik.

Met enig ongeloof begonnen haar ogen te fonkelen, ze besliste dat ze een verhaal wou maken over wat er gebeurde met haar vader en haar broertje, veel dromen heeft ze niet, ‘het enige wat ik wil is hen terugzien’. Twee nichtjes en haar half broer deelden haar enthousiasme en sinds kort zijn we bezig met een storyboard en de eerste tekeningen van hun verhaal. Volgende week beginnen we de tekeningen te animeren. Het wordt een hard verhaal maar het doet hen goed te kunnen uiten wat hen overkwam. Het doet hen goed om aandacht te krijgen van een volwassene, om begrip te krijgen voor hun situatie en om even te lachen en te spelen met enkele buitenlanders, die al maar meer gehecht raken aan deze kinderen.


Leave a Reply

